Sammen om skolen – lokalt

Sammen om skolen er et nationalt samarbejde mellem politikerne og folkeskolens parter. Læs om hvordan Sammen om skolen også kan bruges lokalt til skoleudvikling i kommunen.

Inspiration til lokal skoleudvikling

Gabet mellem politiske beslutninger og hverdagen på skolerne kan være stort. I Skolelederforeningen har vi sammen med de øvrige parter i Sammen om skolen sendt et tydeligt signal til lokalpolitikerne: Vi ønsker et kontinuerligt samarbejde gennem hele styringskæden om, hvordan den lokale folkeskole skal udvikles.

Her på siden finder vores lokalafdelinger og andre interesserede materialer og inspiration til at starte et samarbejde op mellem lokalpolitikere og folkeskolens parter i kommunen.

Styrk den lokale interesse­varetagelse

Til vores lokale afdelinger har vi udviklet flere materialer, der ligesom Sammen om skolen lokalt giver inspiration til at styrke den lokale interessevaretagelse.

Læs mere om lokal interessevaretagelse

Spil jer klar

Vi har lavet et spil, hvor I kan få viden om samarbejdsformen Sammen om skolen og mulighederne for at forankre den lokalt. Spillet tager højde for, at jeres ståsteder vil være forskellige, og I kan tage fat, der hvor I er.

Prøv spillet

Vil du starte Sammen om skolen lokalt?

Her finder du materialer til lokal skoleudvikling. Se hvad andre har gjort og find inspiration.

Organisering af samarbejdet omkring skoleudvikling

Start med at overveje, hvilken samarbejdsform der bedst giver mening i den lokale kontekst. Hvilke parter skal inviteres med?

Skoletopmøde

I Frederikssund Kommune har skolechefen taget initiativ til at holde et topmøde for alle i skoleverdenen, der er blevet startskud til et tættere samarbejde. Hvis du vil vide mere, kan du kontakte konsulent Christina Thenning Hansen på chrth@frederikssund.dk

Start samarbejdet godt op

Find inspiration til, hvordan du samler de lokale parter og holdet et godt opstartsmøde.

I Faaborg-Midtfyn Kommune har Bjarne Schytt Nielsen, formand for Skolelederforeningens lokalafdeling, taget initiativ til at etablere en lokal udgave af Sammen om Skolen. Powerpoint må gerne kopieres og kontakt Bjarne på bjn@fmk.dk, hvis du vil vide mere.

I Herning Kommune har de også etableret en lokal udgave af Sammen om skolen. Powerpoint må gerne kopieres, og hvis du vil vide mere, kan du kontakte lokalformand Erik Søgaard på ibses@herning.dk

Samarbejdsaftale

I Sønderborg Kommune har syv parter skrevet under på en samarbejdsaftale om en lokale udgave af Sammen om Skolen. Hvis du vil videre mere, kontakt lokalformand Michael Jacobsen på mija@sonderborg.dk

Vil du have mere inspiration til lokale indsatser?

I Skolelederforeningen har vi også udviklet inspiration til at arbejde med ledelse-tæt-på i kommunen Det handler om at skabe mere tid og rum, hvor skoleledere kan være tæt på medarbejdere og elever frem for at bruge tid på bureaukrati.

Læs mere om ledelse-tæt-på

Har du spørgsmål til Sammen om skolen lokalt? Skriv eller ring til en medarbejder direkte – du kan også altid kontakte os på skolelederne@skolelederne.org og tlf. 7025 1008

Carina Termansen skolelederforeningen

Carina Termansen