Klædt på til krise

En krise kan ramme alle skoleledere. Få en introduktion og en forståelse af kriser, deres forløb og jeres handlemuligheder som lokalbestyrelse før, under og efter en krise. I får også anbefalinger til, hvordan I som lokalbestyrelse kan understøtte medlemmerne og være bindeled til forvaltninger omkring krisehåndtering.

Sæt temaet på dagsordenen på et medlemsmøde

Hvad optager medlemmerne, når vi taler om kriser? Og hvilket mandat har I som lokalbestyrelse til at sætte kriser på dagsordenen hos forvaltningen?
Det er en god ide at invitere medlemmerne i lokalforeningen til et medlemsmøde om emnet.
I denne video belyser formand Claus Hjortdal og næstformand Dorte Andreas området.
I er velkomne til at benytte videoen på jeres medlemsmøder.

7 anbefalinger – konkret inspiration til jeres lokalbestyrelse

Få anbefalinger og inspiration til jeres lokalbestyrelse. I denne pjece får I anbefalinger og konkret inspiration til, hvordan man som lokalbestyrelse kan indtage en understøttende rolle, der bevarer medlemmets/teamets autonomi, når en krise rammer.

Illustration: Kirsten Gjerding

download pdf

Podcast om krisekommunikation med medfølelse og handlekraft

“Ingen organisation er immun over for kriser, men med den rette forberedelse og tilgang kan enhver krise håndteres med styrke og værdighed”, lyder det fra Winni Johansen, professor ved Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet.

Podcasten indgår i podcastserien “Få det til at ske” af Henrik Dresbøl.

Hør podcast her

Det kan I gøre – informer alle medlemmer

Hvis medierne har kastet søgelyset på jeres kommune, kan det være en god ide at informere alle lokalforeningen medlemmer i jeres område. Her kan I få inspiration til et medlemsbrev.

Få mere viden

Klædt på til krise – lokalbestyrelsens tjekliste

Skolelederforeningens 7 anbefalinger til lokalbestyrelsen findes også som en handlingsorienteret tjekliste, hvorpå lokalbestyrelsen kan skrive konkrete aftaler i forhold til deres lokale indsats med krisehåndtering før, under og efter.

Skolelederforeningens 7 anbefalingerArtikel i væksthus for ledelse
Udviklingsredskab til ledelse (pdf)

Kontakt os

Hvis I har brug for sparring eller ønsker at give Skolelederforeningen feedback opfordrer vi til, at I kontakter en af nedenstående medarbejdere eller på skolelederne@skolelederne.org og tlf. 7025 1008