Vi må løfte i flok for at få flere uddannede lærere til folkeskolen.

Det var der bred enighed om, da der i dag blev afholdt høring på Christiansborg om rekrutteringsudfordringen i folkeskolen. For hvordan får vi flere uddannede lærere til folkeskolen?, lød spørgsmålet.

“Det er et alvorligt emne og en kæmpe opgave, som vi må løse sammen – både politikerne på Christiansborg og ude på de enkelte skoler,” siger Claus Hjortdal,
Skolelederforeningens formand, som deltog i et panel sammen med politikere og aktører i og omkring folkeskolen.

Claus Hjortdal fremhæver, at det handler om at sikre økonomi og bedre rammer og vilkår for at kunne lykkes som lærer – hvilket der arbejdes på i partnerskabet Sammen om skolen. Herudover handler det også om at se på lovgivningen samt om, at der lokalt er fokus på opgaven.

På høringen blev der også talt om, hvordan man kan fastholde de uddannede lærere, som allerede arbejder i folkeskolen.

“Vi må blandt andet styrke folkeskolens og lærernes omdømme. Det fortjener både skolen og lærerne,” siger Claus Hjortdal.

Høringen var arrangeret af Danmarks Lærerforening, KL og Skolelederforeningen i samarbejde med Astrid Krag (S).