Selvom ministeren har været kritisk over for skærmforbruget i skolen, kommer der ikke et forbud. Skoleledelserne skal tage ansvaret, og det er den helt rigtige vej at gå mener skolelederforeningens formand Claus Hjortdal.

I et brev til landets skoleledere slår børne-og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) fast, at der ikke kommer noget lovforslag om et generelt forbud mod skærme i den danske folkeskole.
Ministeren har tidligere været i tvivl om, hvorvidt der var brug for et forbud, men efter en diskussion i regeringen er han klar til at fremlægge regeringens politik, som ikke er et forbud, skriver Politiken.

Det glæder Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, at politikerne er kommet til den beslutning.

Vi er optaget af, hvordan vi kan give folkeskolen mere frihed til at indrette sig, så skolerne lokalt kan skabe den skole, der passer til eleverne. At lovgive om brugen af mobiler ville være den helt forkerte vej at gå”

— siger Claus Hjortdal, formand i Skolelederforeningen.

Skolerne tager ansvar

I stedet bliver der i brevet opfordret til, at skolelederne tager ansvar for elevernes skærmforbrug:

”Det sker allerede. Vi ved, at langt de fleste skoler allerede har en politik på området. Pointen er, at de ikke er ens. Det er forskelligt fra skole til skole, hvordan den bedste mobilpolitik skal være, og derfor er det helt rigtigt at lægge beslutningen ud på skolerne”.

— siger Claus Hjortdal

I løbet af næste skoleår vil børne-og undervisningsministeriet komme med anbefalinger til elevers skærmforbrug. Claus Hjortdal gør opmærksom på, at det ikke kun er i skoletiden, at mobilen fylder:

”Der er brug for en generel debat om brugen af mobilen. Et er, hvad der sker i skoletiden, men i fritiden spiller mobilen en langt større rolle i børn og unges liv, så udfordringen er ikke alene skolens”, siger Claus Hjortdal.

Læs også vores Guide til gode digitale vaner, og se videoen Sunde digitale vaner starter i hjemmet.